Kadın Kuaförlüğü

KADIN KUAFÖRLÜĞÜNÜN TANIMI
Saçı, günün modasına ve kişinin zevkine göre; kesen, biçimlendiren, boyayan ve saç bakımını yapan kişidir.

GÖREVLER
Müşteriyi karşılar, isteğe göre:
- Saçları yıkar, keser ve elektrikli kurutucu ile fön çekerek şekil verir,
- Saçları boyar, bir süre bekledikten sonra yıkar, kremler ve fön çekerek şekil verir,
- Islatılmış saçı bigudilerle sarar, üzerine file bağlayarak makinede kuruttuktan sonra açar ve şekil verir,
- Saça perma ilacı sürerek, küçük bigudilerle sarar, kurutur ve açarak şekil verir,
- Düğün, nişan gibi özel günlerde saça şekil vererek duvak, çiçek, taç gibi aksesuarlarla süsler.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
- Fön makinesi, Saç kesme makası,
- Çeşitli boylarda toka, pens, fırça ve tarak,
- Bigudi, Saç boyaları, Saç bakım ürünleri,
- Vazelin, kolonya, ense fırçası ve pudra,
- Bigudi saç fırçası.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Bayan berberi (kuaförü) olmak isteyenlerin;
- Ellerini ustalıkla kullanabilen,
- Estetik görüşe sahip,
- Uzun süre ayakta durabilecek bedensel özelliğe sahip,
- Renkleri ayırt edebilen,
- Kimyasal maddelere karşı alerjisi olmayan,
- Güler yüzlü, sabırlı, müşterilerinin duygularına ve ihtiyaçlarına karşı anlayışlı, insanlarla iyi iletişim kurabilen
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Kuaför ve güzellik salonları gibi kapalı ortamlarda, sürekli olarak ayakta, yoğun bir şekilde çalışır. Çalışma ortamı fön makinesinin çalışmasından dolayı gürültülüdür. Boya maddeleri nedeniyle kuaförlerin elleri daima boyalıdır. Her gün yapılan iş birbirine benzerse de, değişik insanların gelip gittiği kuaför salonları, değişiklikten hoşlananlar için çekici bir ortam olabilir. Kuaförün esas işi saçlarla ilgilidir ve bunu, müşteri ve diğer çalışanlarla oldukça yoğun sözel etkileşim halinde yapar.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Bu meslekte yetişmiş elemanların, genelde kendi işyerlerini açmaları nedeniyle işsiz kalma olasılığı çok azdır. Bazı büyük otellerde çalışma imkanları vardır.
Kuaförlerin iyi bir gelir elde etmeleri ve çalışma olanaklarının artması için, sürekli bu sektördeki değişiklikleri izleyerek kendilerini yenilemeleri gerekmekte, çünkü teknoloji gelişmekte ve moda sürekli değişmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi,Anadolu kız meslek/Anadolu meslek liseleri, kız meslek /meslek liseleri ve çok programlı liselerin “ cilt bakımı ve kuaförlük” alanı “Kuaförlük” dalında, kız teknik öğretim olgunlaşma enstitüleri, pratik kız sanat okulları, mesleki eğitim merkezleri, halk eğitim merkezleri ve akşam sanat okullarında verilmektedir.
Bu mesleğin eğitimi,Anadolu kız meslek/Anadolu meslek liseleri, kız meslek /meslek liseleri ve çok programlı liselerin “ cilt bakımı ve kuaförlük” alanı “Kuaförlük” dalında, kız teknik öğretim olgunlaşma enstitüleri, pratik kız sanat okulları, mesleki eğitim merkezleri, halk eğitim merkezleri ve akşam sanat okullarında verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
- Anadolu meslek/Anadolu kız meslek liseleri “Cilt Bakımı ve kuaförlük”alanına girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak ve Orta Öğrenim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavında başarılı olmak,
- Kız Meslek/meslek liseleri ve çok programlı liselere girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak,
Çıraklık eğitimine başlayabilmek için;
- En az ilköğretim okulu mezunu olmak,
- 14 yaşını doldurmuş ve 19 yaşından gün almamış olmak, ancak; 19 yaşından gün almış olanlardan daha önce mesleki eğitimden geçmemiş olanlar, yaşlarına ve eğitim seviyelerine uygun olarak düzenlenecek mesleki eğitim programlarına göre çıraklık eğitimine alınabilir.
- Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri sahibi ile çıraklık sözleşmesi imzalamak gerekmektedir.
- Pratik Kız Sanat okullarında öğrenim görmek için ilköğretim çağı dışında olmak, kız teknik öğretim olgunlaşma enstitülerinde öğrenim görmek için ise ilköğretim okulu mezunu olmak gerekmektedir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
- Anadolu Kız Meslek/Anadolu meslek liselerinde eğitim süresi 1 yılı yabancı dil hazırlık olmak üzere 4 yıldır. Kız meslek/meslek liseleri,çok programlı liselerde 3 yıldır. kız teknik öğretim olgunlaşma enstitülerinde 2 yıldır. Mesleki eğitim merkezlerinde, Kuaförlük meslek eğitiminde ilköğretim mezunları için eğitim programı 3 yıl devam etmektedir. Lise ve daha üst düzeyde genel eğitim kurumlarından mezun olanlar için meslek eğitimi 1.5 yıl devam etmektedir. Ustalık eğitimi çalışma süresi 2 yıldır.
- Kız meslek liselerinde son sınıfta, kız teknik öğretim olgunlaşma enstitülerinde 2. Sınıfta 3308 Sayılı Yasa’ya göre 3 gün işletmelerde, 2 gün okulda eğitim görmekte, çıraklık eğitim merkezlerine gelen öğrenciler de 5 gün işletmelerde 1 gün çıraklık eğitim merkezinde eğitim görmektedirler.
- Pratik kız sanat okulu bünyesinde bulunan kuaförlük bölümünde, manikür-pedikür, cilt bakımı, makyaj, sahne ve objektif makyajı, yüz ve vücut masajı, saç bakımı ve yapımı, epilasyon kursları verilmektedir.
- Mesleki eğitim merkezlerinde çırak öğrenciler teorik eğitim diliminde; Türkçe, Matematik, Meslek Matematiği, İşletme Bilgisi ve Kooperatifçilik, Toplam Kalite Yönetimi gibi genel bilgi dersleri ile Teknik Resim, İş Güvenliği, Meslek resmi, Meslek Bilgisi, Meslek Sağlık Bilgisi gibi meslek dersleri alırlar.
- Kız meslek liselerinin ve kız teknik öğretim olgunlaşma enstitülerinin kuaförlük bölümünde genel kültür derslerinin yanı sıra, saç bakımı yapımı ve uygulaması, mesleki anatomi-fizyoloji, mesleki kimya, makine bilgisi, makyaj, seçmeli ders olarak da mesleki resim, estetik, tırnak bakımı, yüz ve vücut masajı, cilt bakımı ve uygulaması, epilasyon, elektrik bilgisi, sahne ve objektif makyajı dersleri verilmektedir.
- Öğrencilere, teorik ve pratik eğitimde, saç bakımı ve yapımı ile ilgili temel tanımlar, teknik terimler, temel bilgi ve beceriler kazandırılır. Alanıyla ilgili araç ve gereçler tanıtılır, kullanımları ve basit onarımları öğretilir. Müşterilerin isteğine uygun saç bakımı boyama, perma, defrize ve makyaj uygulaması becerisi kazandırılır. Ayrıca, peruk hazırlanması, iş güvenliği ilkeleri ve meslekle ilgili genel sağlık kuralları öğretilmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
- Anadolu Meslek ve Kız meslek liselerinin Cilt Bakımı ve Kuaförlük alanından mezun olanlar Meslek liselerinin Cilt Bakımı ve Kuaförlük alanından mezun olanlar, istedikleri taktirde, Cilt bakımı ve güzellik, Kozmetik teknolojisi, Kuaförlük, Tıbbi ve aromatik bitkiler ön lisans programına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.
- Ayrıca, en az üç yıl süreli mesleki ve teknik orta öğretim kurumlarından diploma almış veya çıraklık eğitimini başarı ile bitirmiş ve Milli Eğitim Bakanlığınca belirlenen süre kadar mesleğinde çalışmış ya da en az beş yıl kalfa olarak çalıştığını belgelemek şartı ile ustalık sınavına doğrudan katılarak, başarı göstermeleri durumunda ustalık belgesini alırlar. Ustalık belgesini kendi işyerlerini açabilirler. Kendi işyerini kuranlar girişimci olarak da ilerleme kaydedebilirler.
- Ustalık belgesine sahip olanlar Ayrıca, işyerinde çırak çalıştırması için de mesleki eğitim merkezlerinde düzenlenen İş Pedagojisi kursuna katılıp, başarılı olmaları durumda Usta Öğreticilik belgesine sahip olurlar.
- Mezun olanlar “Kuaförlük ve Güzellik Bilgisi Öğretmenliği” lisans programına başvurduklarında ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedir.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
Asgari ücretin %30′undan az olmamak üzere ücret almaktadırlar.
Deneyim arttıkça ücret de artmaktadır. Alınan ücret işyerinin büyüklüğüne ve bulunduğu semte göre değişmektedir. Bu mesleği seçenlerin birçoğu deneyim kazandıktan sonra diğer meslektaşlarıyla ortaklık halinde veya kendi işyerlerini açıp bağımsız çalışmakta, kazanç durumu müşteri çokluğuna ve işyerinin konumuna göre değişmektedir.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER

- İlgili Eğitim Kurumları,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü İl ve Şube Müdürlükleri.
Modüler Sisteme Geçiş
Modüler Sistemin Amacı;Zorunlu temel eğitimini tamamladıktan sonra, gerçek iş ortamında fiilen çalışmak suretiyle meslek öğrenmek isteyen 15 yaş ve üzerindeki vatandaşlarımızın teorik ve pratik mesleki eğitimlerinin bir programa göre yapılmasını sağlayarak, onları ülkenin ihtiyaç duyduğu becerili işgücü haline getirmek, çıraklık eğitiminin temel amacıdır.
Milli Eğitim Bakanlığı Yayınlamasına Göre: 5544 sayılı Mesleki Yeterlilik Kurumu (MYK) Kanunu’nun, nihayet 21 Eylül 2006 tarihinde TBMM’nce kabul edilmesi hem eğitim, hem de istihdam alanlarında yeni bir dönemi başlatıyor. MYK, Ülkemizde Mesleki Yeterlilik Sistemi’nin (MYS) oluşturulmasında, ilgili kurum ve kuruluşların birlikte çalışmalarıyla işbirliği ilişkilerinin geliştirilmesinde, mesleki eğitim ve çalışma hayatı arasında işlevsel bir bağın kurulmasında kilit rol oynayacak. Esasen konunun önemi de söz konusu bağın kurulmasında yoğunlaşıyor. MYS, gerek geçmişte TİSK’in de içinde bulunduğu ulusal bir ekibin yaptığı 250 meslek standardı çalışmasına, gerek Kanun’un kabulüne dek, yıllardır tartışılıyor olmasına (MEGEP’teki incelemeler hatırı sayılır boyuttadır) rağmen Ülkemiz için yeni bir konudur. Yapılacak hazırlık, altyapı ve yönetmelik çalışmaları, gelecekteki uygulamaların sağlıklı olabilmesi için büyük önem taşımaktadır. Ülkemizin bu konuda meseleyi sistem yaklaşımıyla, tüm boyutlarıyla görebilen ve belirli bölümlerinde ihtisaslaşmış çok sayıda uzmanı hızla yetiştirmesi ve çeşitli ülkelerdeki modellerden ve uygulama deneyimlerinden yararlanması gerekmektedir. Milli Eğitim Bakanlığı’nın MYK Kanunu çerçevesinde mesleki eğitim sistemimizi geliştirmeye yönelik olarak İskoç Modeli’nin esas alınmasına karar verdiği haberleri 28 Eylül 2006 tarihli gazetelerde yer almıştır. MEGEP’in 28 Eylül – 6 Ekim 2004 tarihlerinde İskoçya’ya düzenlediği inceleme ziyaretine katılmış ve edindiğim izlenimleri Kasım 2004 sayımızda İŞVEREN okurlarına nakletmiştim. Konunun MYK ile tekrar gündeme gelmesi nedeniyle, söylenenleri büyük oranda tekrar etmek pahasına bu yazı okurlarımızın değerlendirmesine sunulmaktadır. Daha geniş bilgi için, yazıda yararlanılan MEGEP Politika ve Strateji Grubu Ortak Raporu’na başvurulabilir.

Çalışma Ortamı
Çalışma Ortamı ve Koşulları; Kuaför ve güzellik salonları gibi kapalı ortamlarda, sürekli olarak ayakta, yoğun bir şekilde çalışır. Çalışma ortamı fön makinesinin çalışmasından dolayı gürültülüdür. Boya maddeleri nedeniyle kuaförlerin elleri daima boyalıdır. Her gün yapılan iş birbirine benzerse de, değişik insanların gelip gittiği kuaför salonları, değişiklikten hoşlananlar için çekici bir ortam olabilir. Kuaförün esas işi saçlarla ilgilidir ve bunu, müşteri ve diğer çalışanlarla oldukça yoğun sözel etkileşim halinde yapar.
Çalışma Alanları ve İş Bulma Olanakları; Bu meslekte yetişmiş elemanların, genelde kendi işyerlerini açmaları nedeniyle işsiz kalma olasılığı çok azdır. Bazı büyük otellerde çalışma imkânları vardır. Kuaförlerin iyi bir gelir elde etmeleri ve çalışma olanaklarının artması için, sürekli bu sektördeki değişiklikleri izleyerek kendilerini yenilemeleri gerekmekte, çünkü teknoloji gelişmekte ve moda sürekli değişmektedir.
Mesleki Eğitimin Verildiği Yerler; Mesleğin eğitimi, Anadolu kız meslek/Anadolu meslek liseleri, kız meslek /meslek liseleri ve çok programlı liselerin “ cilt bakımı ve kuaförlük” alanı “Kuaförlük” dalında, kız teknik öğretim olgunlaşma enstitüleri, pratik kız sanat okulları, mesleki eğitim merkezleri, halk eğitim merkezleri ve akşam sanat okullarında verilmektedir. Bu mesleğin eğitimi, Anadolu kız meslek/Anadolu meslek liseleri, kız meslek /meslek liseleri ve çok programlı liselerin “ cilt bakımı ve kuaförlük” alanı “Kuaförlük” dalında, kız teknik öğretim olgunlaşma enstitüleri, pratik kız sanat okulları, mesleki eğitim merkezleri, halk eğitim merkezleri ve akşam sanat okullarında verilmektedir.
Mesleki Eğitimine Giriş Koşulları; Anadolu meslek/Anadolu kız meslek liseleri “Cilt Bakımı ve kuaförlük”alanına girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak ve Orta Öğrenim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavında başarılı olmak, -Kız Meslek/meslek liseleri ve çok programlı liselere girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak, Çıraklık eğitimine başlayabilmek için; -En az ilköğretim okulu mezunu olmak, -14 yaşını doldurmuş ve 19 yaşından gün almamış olmak,
Ancak; 19 yaşından gün almış olanlardan daha önce mesleki eğitimden geçmemiş olanlar, yaşlarına ve eğitim seviyelerine uygun olarak düzenlenecek mesleki eğitim programlarına göre çıraklık eğitimine alınabilir. Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri sahibi ile çıraklık sözleşmesi imzalamak gerekmektedir.
Pratik Kız Sanat okullarında öğrenim görmek için ilköğretim çağı dışında olmak, kız teknik öğretim olgunlaşma enstitülerinde öğrenim görmek için ise ilköğretim okulu mezunu olmak gerekmektedir.
Eğitim Süresi ve İçeriği; Anadolu Kız Meslek/Anadolu meslek liselerinde eğitim süresi 1 yılı yabancı dil hazırlık olmak üzere 4 yıldır. Kız meslek/meslek liseleri, çok programlı liselerde 3 yıldır. Kız teknik öğretim olgunlaşma enstitülerinde 2 yıldır. Mesleki eğitim merkezlerinde, Kuaförlük meslek eğitiminde ilköğretim mezunları için eğitim programı 3 yıl devam etmektedir. Lise ve daha üst düzeyde genel eğitim kurumlarından mezun olanlar için meslek eğitimi 1,5 yıl devam etmektedir. Ustalık eğitimi çalışma süresi 2 yıldır. — Kız meslek liselerinde son sınıfta, kız teknik öğretim olgunlaşma enstitülerinde 2. Sınıfta 3308 Sayılı Yasa'ya göre 3 gün işletmelerde, 2 gün okulda eğitim görmekte, çıraklık eğitim merkezlerine gelen öğrenciler de 5 gün işletmelerde 1 gün çıraklık eğitim merkezinde eğitim görmektedirler. — Pratik kız sanat okulu bünyesinde bulunan kuaförlük bölümünde, manikür-pedikür, cilt bakımı, makyaj, sahne ve objektif makyajı, yüz ve vücut masajı, saç bakımı ve yapımı, epilasyon kursları verilmektedir. - Mesleki eğitim merkezlerinde çırak öğrenciler teorik eğitim diliminde; Türkçe, Matematik, Meslek Matematiği, İşletme Bilgisi ve Kooperatifçilik, Toplam Kalite Yönetimi gibi genel bilgi dersleri ile Teknik Resim, İş Güvenliği, Meslek resmi, Meslek Bilgisi, Meslek Sağlık Bilgisi gibi meslek dersleri alırlar. — Kız meslek liselerinin ve kız teknik öğretim olgunlaşma enstitülerinin kuaförlük bölümünde genel kültür derslerinin yanı sıra, saç bakımı yapımı ve uygulaması, mesleki anatomi-fizyoloji, mesleki kimya, makine bilgisi, makyaj, seçmeli ders olarak da mesleki resim, estetik, tırnak bakımı, yüz ve vücut masajı, cilt bakımı ve uygulaması, epilasyon, elektrik bilgisi, sahne ve objektif makyajı dersleri verilmektedir. Öğrencilere, teorik ve pratik eğitimde, saç bakımı ve yapımı ile ilgili temel tanımlar, teknik terimler, temel bilgi ve beceriler kazandırılır. Alanıyla ilgili araç ve gereçler tanıtılır, kullanımları ve basit onarımları öğretilir. Müşterilerin isteğine uygun saç bakımı boyama, perma, defrize ve makyaj uygulaması becerisi kazandırılır. Ayrıca, peruk hazırlanması, iş güvenliği ilkeleri ve meslekle ilgili genel sağlık kuralları öğretilmektedir.
Mesleki İlerleme; Anadolu Meslek ve Kız meslek liselerinin Cilt Bakımı ve Kuaförlük alanından mezun olanlar Meslek liselerinin Cilt Bakımı ve Kuaförlük alanından mezun olanlar, istedikleri taktirde, Cilt bakımı ve güzellik, Kozmetik teknolojisi, Kuaförlük, Tıbbi ve hoş kokulu bitkiler ön lisans programına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler. Ayrıca, en az üç yıl süreli mesleki ve teknik orta öğretim kurumlarından diploma almış veya çıraklık eğitimini başarı ile bitirmiş ve Milli Eğitim Bakanlığınca belirlenen süre kadar mesleğinde çalışmış ya da en az beş yıl kalfa olarak çalıştığını belgelemek şartı ile ustalık sınavına doğrudan katılarak, başarı göstermeleri durumunda ustalık belgesini alırlar. Ustalık belgesini kendi işyerlerini açabilirler. Kendi işyerini kuranlar girişimci olarak da ilerleme kaydedebilirler. — Ustalık belgesine sahip olanlar Ayrıca, işyerinde çırak çalıştırması için de mesleki eğitim merkezlerinde düzenlenen İş Pedagojisi kursuna katılıp, başarılı olmaları durumda Usta Öğreticilik belgesine sahip olurlar. — Mezun olanlar “Kuaförlük ve Güzellik Bilgisi Öğretmenliği” lisans programına başvurduklarında ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedir.
Burs, Kredi ve Ücret Durumu; Asgari ücretin %30'undan az olmamak üzere ücret almaktadırlar. Deneyim arttıkça ücret de artmaktadır. Alınan ücret işyerinin büyüklüğüne ve bulunduğu semte göre değişmektedir. Bu mesleği seçenlerin birçoğu deneyim kazandıktan sonra diğer meslektaşlarıyla ortaklık halinde veya kendi işyerlerini açıp bağımsız çalışmakta, kazanç durumu müşteri çokluğuna ve işyerinin konumuna göre değişmektedir.
Daha Ayrıntılı Bilgi İçin Başvurabilecek Yerler; İlgili Eğitim Kurumları, - Kuaför ve Berber Odaları -Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Meslek Danışma Merkezi, - Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü İl ve Şube Müdürlükleri.
Meslekte İnsan İlişkileri
MESLEK HAYATINI VE İNSAN İLİŞKİLERİNİ OLUMLU YÖNDE ETKİLEYEBİLECEK DAVRANIŞLAR
Yapılan araştırmalarda, etkinlik oranı belirlenmemiş olmakla birlikte, yetenek ve beceri gibi bireysel özelliklerle, kuvvetli ve sürekli ilgi ve isteklerin meslek tercihlerinde rol oynadıkları görülmüştür. Ekonomik düzeyi yüksek olan ve işsizlik sorununun büyük olmadığı ülkelerde, kişisel zevklerin meslek seçiminde etkili bir faktör olduğu saptanmış; ekonominin az gelişmiş olduğu ülkelerde, yüksek bir kazanca, devamlı ve güvenilir bir işe sahip olma isteğinin, meslek seçiminde birinci planda rol oynadığı belirlenmiştir. Para ve mevki hırsı, kolay ve zahmetsiz bir iş bulma arzusu, başarıya götüren en kısa yolu seçme isteği, ailesine ve çevreye kendini kanıtlama ihtiyacının da zaman zaman genci yönlendirdiği ortaya çıkmıştır.
Özellikle ergenlik dönemi, meslek seçimini özel bir şekilde etkiler. Ergenlik döneminde duyulan güvensizlik ve kararsızlık, atlatılan büyüme ve gelişme krizleri, aniden beliren fizyolojik değişiklikler vb. dünyayı değiştirme ümidi, bulunduğu ortamdan uzaklaşma arzusu, macera yaşama isteği vb. özellikler, gençlerin meslek tercihlerini etkiler. Bu dönemde bilim adamı, astronot, pilot, hostes, artist, televizyoncu olma gibi istekler çok yaygındır. İstenilen bu meslekler -gencin gözünde- insanı yücelten, alışılagelmiş yaşam biçiminden kurtaran, ona ün ve değer kazandıran, onun yeni bir ortama girmesini sağlayan mesleklerdir. Bu nedenle uzmanlar, ergenlik döneminde sıklıkla tercih edilen bu mesleklere "ergenlik meslekleri" veya "kaçış meslekleri" adını vermektedirler.Çocukluk döneminde yaşanan duygusal deneyimlerle, anne - baba - çocuk arasında kurulan duygusal ilişkilerin bireyin meslek seçiminde etkili olduğu ileri sürülebilir. Hatta çocukluğunda, üzüntü ve kırıklık dolu deneyimler yaşamış olan bireylerin daha çok nesnelere, çocukluklarında sevgi, şefkat ve güvene dayalı ilişkiler kurmuş olanların ise, insanlara yönelik meslekleri tercih ettikleri savunulur.Uzmanlara göre, insanların büyük çoğunluğu için meslek seçimi, çözümü güç bir sorundur. Çoğu zaman rastlantılar, aile ve çevre koşulları, bu soruna çözüm getirmekte, bu arada da birey ve meslek uygunluğu gözden kaçmaktadır.
Meslek Seçimi Aşamasında, Yerinde Bir Karar İçin Gence Düşen Görevler:  
1. Genç kendisini tanımalıdır. Genç; bedensel özellikleri, sağlık durumu, güçlü ve zayıf yönleri, zeka özellikleri, özel yetenekleri, ilgi ve istekleri, kişilik ve karakter yapısı, ulaşmak istediği idealler hakkında bilgi sahibi olmalıdır.
2. Genç; meslekleri tanımalı, tercih etmek istediği meslekler hakkında bilgi toplamalı ve bu meslekleri çeşitli kaynaklardan tanımaya çalışmalıdır. Genç; mesleklerin çalışma ortamını ve koşullarını, meslekte aranan yaş, yetenek, cinsiyet özelliklerini, yapılacak işin niteliğini, mesleğe nasıl hazırlanıldığını, meslekteki ilerleme şansını, kazanç durumunu, iş bulma olanaklarını ve işin geçerliliğini bilmelidir.
3. Genç, kendi özellikleriyle, seçmeyi düşündüğü mesleğin nitelikleri arasındaki uygunluğu, paralelliği araştırmalıdır. Genç, rastgele meslek seçimi yapmaktan kaçınmalı, seçmeyi düşündüğü meslekte aranan niteliklerin kendisinde bulunup bulunmadığını gözden geçirmelidir. Genç, yetenekli olmadığı, ilgi duymadığı, sevmediği, sadece moda olan bir alana, mesleğe yönelmekten ve ani kararlar almaktan kaçınmalı, seçeceği mesleğin bütün yaşamını şekillendireceğini unutmamalıdır. Genç, birey – meslek uygunluğu sağlandığı takdirde ancak mutlu olabileceğini hatırdan çıkartmamalıdır
Prof. Dr. Norma Razon  
A- Ruh Yapısı
1.Yaş
2. Cinsiyet
3. Aile
B- Düşünce Yapısı
1. Yaşantı
2. Olaylar
3. Kişisel eğitim
C- Maddi ve Manevi Gereksinmeleri
1. İyi ücret
2. İyi hayat şartlan
3. Maddi ve manevi Öbür gereksinmeler
Bir İnsanın Davranışı Neden Ötekilerden Farklıdır?
Bu sorunun cevabını vermek için. insanların davranışlarını hazırlayan ve etkileyen faktörleri de kısaca özetleyebiliriz:
MESLEK VE TİCARET AHLAKI
Eski çağlarda ekonomi denildiğinde bundan sadece bir ya da sadece bir kaç meslekten ibaret olan iktisadi faaliyetler anlaşılırdı. Ticaret, bilindiği üzere en eski mesleklerin başında gelmektedir. Eski çağlarda yazılı kutsal din kitaplarına bakıldığında ticaretin belirli ahlaki ilkeler ve kurallar içerisinde yapılması önemle vurgulanmıştır. “Ticaret ahlakı”, bu anlamda meslek ahlakının bilinen en eski türüdür. Oysa günümüzde ekonomik faaliyetler hacmi -ticaretin ötesinde- oldukça genişlemiştir ve içinde sayısız meslek barındırmaktadır. Her meslek için ortak bazı ahlaki ilkeler sözkonusu olmakla birlikte farklı mesleklerin kendisine özgü başka ahlaki ilkeler de bulunmaktadır. Örneğin, doğruluk ve dürüstlük, sözünde durma vs. klasik ticaret ahlakının temelidir ve bu ahlaki ilkeler şüphesiz tüm meslekler için de geçerlidir. Ancak bunun dışında bir öğretmenin, doktorun, hakimin, avukatın, gazetecinin, politikacının mesleklerini icra ederken uymaları gereken ya da uymaları beklenilen başka ahlaki ilkeler de bulunmaktadır. Bunun dışında her mesleğin ya da her meslek sahibinin kendi içinde yaşadığı iç çevreye (organizasyona) karşı sorumlulukları olduğu kadar, yaşadığı çevrenin dışına karşı da sorumlulukları da bulunmaktadır. En başta insanların ve kurumların yaşadıkları “habitat”a (doğal yaşam ortamı) karşı önemli sorumlulukları bulunmaktadır. Doğayı korumak, çevreyi kirletmemek, özürlü insanlara saygı ve ilgi göstermek, toplumsal sorunlara karşı duyarsız kalmamak vs., sosyal sorumluluklara sadece bir kaç örnek teşkil etmektedir. Meslekler esas alınarak başlıca şu dört ahlak alanından sözedilebilir: (1) İş ahlakı, (2) Akademik ahlak (3) Medya ahlakı, (4) Sosyal sorumluluk ve çevre ahlakı. Şüphesiz bu sayılan mesleklerin de alt meslek alanları bulunmaktadır.Back to Top
l- Aile eğitimi
1. İşin ihmal edilmesi
2. Müşteriye ilgisizlik
3. Sık sık geçimsizlik yaratmak
4. Malzemeyi kötü kullanmak
5. Saygısız, disiplinsiz ve olumsuz davranışlar
6. Sorumsuzluk
7. Huzursuzluk
Back to Top
GÖREV SORUMLULUĞU
GÖREV: kişinin uhdesine verilen vazifeleri kabul edip o işle ilgili enerji harcaması ve o işi sonuçlandırmasıdır. 
 Günümüzde, farklı iş topluklarının karşılaştıkları konulardan biri de kuruluşların sosyal anlamdaki rolü ve sorumluluklarıdır. İşe dönük organizasyonlarda olduğu gibi, sosyal sorumluluk bilinciyle çalışma; artık hükümetler, toplumlar, tüketiciler ve toplumun tanımı tarafından tartışılması gerekli öncelikli konuların başında kabul ediliyor. Sosyal sorumluluk ve görev bilinci şirketlerin, çalışma yerlerinin iş planlaması ve sonuçlandırılması da en önemli yeri teşkil etmektedir. 
 Bu sayılan değerler bütününde en dikkatli edilmesi gereken nokta kalitedir. Ve bu genel kalitenin de en önemli kısmını bireysel kalite oluşturur. Bireysel kalite; kişinin kendi kendisiyle başardığı kalitedir.
Bireysel kalitenizi geliştirmenin yolları: 
1. Hedefler koyun (kısa vade, orta vade, uzun vade)
2. Çabalarınızdan diğer insanları ne derece memnun ettiğini araştırın .
3. Hatalardan (verilen görevi erine getirirken bilhassa )kaçının.
4. Görevleri kendi işiniz olarak kabul beyninize ve bünyenize yerleştirin ve onları geliştirerek yerine getirin.
5. Size verilen kaynakları en etkili bir biçimde kullanın.
6. İşinize bağlı olun, insanlar sizi işinizle konuşsun, yerinizi sağlamlaştırın.
7. Başladığınız bir işi sebep her ne olursa olsun bitirin, bitirdiğinizi çalışma arkadaşlarınıza veya amirinize bildirin.
8. Kişisel iş disiplininizi güçlendirin, ilkeleriniz olsun bunu çalışma arkadaşlarınız ve amirleriniz bilsin.
9. Stresle, sizi işten koparacak her türlü düşünceyle başa çıkmayı öğrenin.
10.Dürüst olun. Doğru sarsılır ama yıkılmaz. Her ne olursa olsun samimiyetsizlikten korkun, bunu arkadaşlarınızdan ve amirlerinizden bekleyin; gördüğünüz anda uyarın.
11.Bireysel kaliteyi başkalarından da talep edin.
12.Hatanız varsa bunu kabul edin, en büyük nezaket özür dilemektir.
13.Hiçbir zaman tartışmaya girmeyin. Hiçbir şekilde haklı olsanız bile bir tartışmanın sonunda yarar göremezsiniz “sizi anlıyorum…” deyin ve oradan uzaklaşın. 
  Bireysel kalitenizi geliştirmenin yollarını öğrendiniz. Bunları yapabilmek içinde mutlaka; 
1. Rahatlık bölgesinden çıkın! Her zaman yaptığınız şeyi yapmaya devam ederseniz, her zaman aldığınız şeyleri alırsınız. Görevinizde sizi rahatlığa iten pozisyonları ortadan kaldırın ben bu işte en iyisi olacağım diye çalışın .
2. Size verilen görevleri yerine getirmediğiniz zaman başkalarını suçlamayın, suçu kendinizde arayın, bulun ve bu düşüncelerinizden, hareketlerinizden kurtulun. Zararın neresinden dönerseniz bu sizin için en büyük kardır, unutmayın.
3. Empati yapın. Her zaman karşınızdaki kişinin yerine kendinizi koyun öyle düşünün öyle davranın. Bu iş arkadaşınızda olabilir, evdeki çocuğunuzda olabilir fark etmez.
4. Zamanın önemini kavrayın, değerini bilin. Dünyanın hazinelerini de verseniz geçen bir saniyeyi geri getiremezsiniz.
5. İşinizi tam bilmek ve onu uygulamak sizin için çok önemlidir ve bu sürekli olmalıdır. Unutmayın “hayat 100 metre kısa mesafe koşusu değil, uzun bir maratondur, nefesinizi, gücünüzü ve düşüncelerinizi buna göre uzun soluklu olarak ayarlayın.
6. Sadece kendiniz için yaşamayın. Aileniz, çalışma arkadaşlarınız, milletiniz ve ülkeniz olmasa içinde bulunduğunuz hiçbir durum (zenginliğiniz, güzelliğiniz vs.) hiçbir işe yaramaz.
Çalışmalarınızı daha verimli hale getirmek istiyorsanız; 
1.Verilen görevi eksiksiz olarak yerine getirmelisiniz. Yapamadıklarınızı bildirmelisiniz.
2.Gördüğünüz bir eksiği göreviniz olmasa da tamamlamalısınız, aynı gemide yüzdüğümüzü unutmamalısınız.
3.Takım çalışması kurallarına en iyi şekilde uymalısınız.
4.İş esnasında gereksiz konuşmalardan kaçınmalı, dedikodunun size günahtan başka bir şey kazandırmayacağını bilmelisiniz.
 Yıldıray AYAZ
Mesleğini Sevmek (Meslek Aşkı)

BİLGİ - BECERİ (Meslek Teknolojisi)
ÇALIŞKAN - ELİ CABUK (Zamanın Değerlendirilmesi)
 yapacağı bîr İşi daha çabuk yapmak mecburiyetiyle karşılaşacağı için, elini çabuk tutmaya alıştırmalıdır.
Back to Top
TEMİZ - TİTİZ Ve TUTUMLU
İYİ AHLAK VE KİŞİLİK
DİSİPLİN
YABANCI DIL
SAĞLIK
MESLEKİ SAĞLIK BİLGİSİ
TEMİZLİK
AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI
TER KOKUSU
Back to Top
"Meslek Hayatını ve İnsan İlişkilerini Olumlu Yönde Etkileyebilecek Davranışlar"